איך זה עובד

רבות נכתב בימים אלה על המשבר בחינוך המדעי בישראל, על הידרדרות בהישגי התלמידים וירידה מסוכנת במספר המורים. אנו מציעים מודל שיתופי המתמודד עם בעיות אלה בהצלחה ומתאים ליישום באזורי פריפריה.

מטרות מודל אחר"ת:
1. שינוי מעמד מורה הפיסיקה ממתווך ידע ליוצר ידע ביחד עם תלמידיו 
2. ביסוס תוכניות למידה הגורמות להנאה וסקרנות ומפתחות יוזמה ומיומנויות חקר
3. פיתוח מיומנויות עבודת צוות ושיתוף פעולה בין תלמידים מרקעים שונים
4. שיתוף פעולה בין בתי ספר, מנהלים ומורים מאותו אזור גאוגרפי 

למי מיועדת התכנית
באחר"ת גליל מערבי נוטלים חלק קרוב ל- 300 תלמידים בכתות ט'-י"ב ועוד כ-120 תלמידים בכיתות ז' המבצעים מחקרים מדעיים בצוותא. אוכלוסיית התלמידים מגוונת: יהודים וערבים, דתיים וחילונים, בני קיבוצים, מושבים, מצפים, כפרים ערביים, ערים ועיירות פיתוח.

מה במרכז 
המרכז מציע הזדמנות לבני נוער לעסוק במחקר מדעי התנסותי בתחום הפיסיקה, ומטרתו להנחיל לתלמידים תרבות למידה המעודדת חקירה, סקרנות וחשיבה ביקורתית, בניגוד לשיטה הרווחת בבתי הספר של שינון ופתרון מבחנים.

המחקרים נעשים בסיוע 25 מנחים, חלקם מתנדבים, ביניהם מורים, חוקרים ואנשי אקדמיה, מהנדסים, מדענים ולבורנטים.

המרכז שפועל מאז שנת 2005 הוכר על ידי משרד החינוך גם כמרכז השתלמויות מורים להכשרת מורים בהוראת חקר. סדנת מורים שבועית מתקיימת בהובלתו של ד"ר עמוס כהן (מכללת אורנים) שהתמחותו  בתחומי הפיסיקה, שלוב מתמטיקה ופיסיקה, ודידקטיקה של החקר.

העקרונות עליהם מושתת המרכז
1. שמירת מקצוע הפיסיקה וחיזוק החקר בכל תיכון לחוד
2. העשרה והעמקה בתחום ידע בקבוצה אזורית

תכניות המרכז

  • מצטיינים כתות ז' - תכנית המדגישה אינטגרציה בין תחומי המתמטיקה והפיסיקה 
  • מצטיינים ט' - עידוד תלמידי חט"ב, בדגש על בנות, לבחור מגמה מדעית בתיכון
  • סדנת כתיבת עבודת חקר לבגרות - בה לומדים תלמידי 5 יח"ל ו-2 יח"ל חקר את יסודות הכתיבה המדעית.
  • קבוצות לימוד אזוריות המציעות העמקה בתחום מסוים, כגון: אסטרונומיה, כאוס, גלי קול (כלי נגינה) וגלי אור.
  • קבוצת י"ג - שנת שירות אזרחי של בוגרי המרכז או מרכזים דומים, המסייעים לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים בביצוע המחקרים. 
  • סדנת מנחים - מכשירה אקדמאים ואנשי היי טק להוראה, מטפחת את המורה ושמה אותו במרכז, ופועלת בשיתוף עם חוקרים ומרצים מהאקדמיה לשינוי דרכי הלמידה ודמות המורה. ההכשרה הדידקטית מתקיימת "בשטח", בתוך בתי הספר ולא הרחק ב"מגדל השן" של האקדמיה. 
  • בתשע"א, לאור ההתעניינות הגוברת באימוץ המודל שפיתחנו, נוסף תחום פעילות חדש במרכז אחר"ת – הצמחה וחונכות של מרכזים דומים בפריפרייה. 

מרכזים בצמיחה ובליווי של מרכז אחר"ת

  • בגליל מערבי - כסרא-סמיע, מעלות-תרשיחא וסאסא
  • בגליל העליון המזרחי - תל חי
  • בעפולה-עמק המעיינות
  • בנגב - ירוחם