יומן הערות

מחקר בבית הספר כבר אינו עניין רק לחולמים בירכתי ארץ (גליל מערבי, כמשל). בשנים האחרונות, ובמיוחד בעת הזאת ממש, מחקר של תלמידים מוצא כר פעולה נרחב בהוראת הפיזיקה בארץ. אם בעבר חשבו כי חקירה היא עניין לבוגרים שעברו שנות הכנה ממושכות, וכי בית הספר הוא שלב מוקדם מדי, נראה כי במציאות דהיום יש למחקרים של תלמידים חלק חשוב באופן שבו הם מכינים עצמם לקראת העתיד המעורפל. ככל הנראה, כאן מונח אחד האתגרים הגדולים של מערכות החינוך בתקופה הקרובה, שהרי מדובר בשינוי של פרדיגמה מסורתית. נעסוק הרבה באופן שבו מכשירים את הלבבות ומעדכנים את תפישות הפעולה בבית הספר. נעסוק באופן שהדבר משפיע על הפרופסיה של ההוראה, ועל דרכי ההתייחסות לתלמידים. יהיה צורך בתמיכה ובסיוע, ברעיון ובעצה, במקוריות ובהעזה. בכל יום תתעורר בעיה, יוצע פתרון או למצער תחלוף מחשבה. יש טעם לנסות לתעד משהו מזה. היומן שלפנינו מיועד לתיעוד הדברים, כפי שיעלו, ללא תכנון מוקדם.

היומן נכתב על ידי זאב קרקובר

תאריך נושא ההערה מילות מפתח

יום ה, ל בחשוון תשע"ו

12 בנובמבר 2015

הנחות מוקדמות בניסוי רסיסי השמן של מיליקן  

יום ד, כט בחשוון תשע"ו

11 בנובמבר 2015

השערות כסיכון  

יום ג, כח בחשוון תשע"ו

10 בנובמבר 2015

השערות כצורך  

יום ב, כז בחשוון תשע"ו

9 בנובמבר 2015

האומנם ניוטון אינו משער?  

יום א, כו בחשוון תשע"ו

8 בנובמבר 2015

אינני בודה השערות!  

יום ה, כג בחשוון תשע"ו

5 בנובמבר 2015

שיח עמיתים  

יום ד, כב בחשוון תשע"ו

4 בנובמבר 2015

פתיחות ואכזבה  

יום ג, כא בחשוון תשע"ו

3 בנובמבר 2015

יצירה וענווה  

יום ב, כ בחשוון תשע"ו

2 בנובמבר 2015

למידה שולייתית במהלך מחקר בפיזיקה  

יום א, יט בחשוון תשע"ו

1 בנובמבר 2015

דילמת המקוריות של המנחה  

יום ה, טז בחשוון תשע"ו

29 באוקטובר 2015

תביעת המקוריות  

יום ד, טו בחשוון תשע"ו

28 באוקטובר 2015

הדרך לעין חרוד  

יום , יs בחשוון תשע"ו

27 באוקטובר 2015

חברותא  

יום ב, יג בחשוון תשע"ו

26 באוקטובר 2015

ריסון מגנטי במורד  

יום א, יב בחשוון תשע"ו

25 באוקטובר 2015

חקר - פתוח? סגור? פתוח!  

יום ה, ט בחשוון תשע"ו

22 באוקטובר 2015

עבודה מסודרת וסקרנות מדעית

 

יום ד, ח בחשוון תשע"ו

21 באוקטובר 2015

חבלי הלידה של מחקר חדש  

יום ג, ז בחשוון תשע"ו

20 באוקטובר 2015

האם יש לנו מספיק מורי פיזיקה?  

יום ב, ו בחשוון תשע"ו

19 באוקטובר 2015

חברנו אפרים דוייטש  

יום א, ה בחשוון תשע"ו

18 באוקטובר 2015

אברהם אבינו כחוקר עצמאי  

יום ה, ב בחשוון תשע"ו

15 באוקטובר 2015

כתב עת מועיל  

יום ד, א בחשוון תשע"ו

14 באוקטובר 2015

חזית הידע של התלמיד  

יום ג, ל בתשרי תשע"ו

13 באוקטובר 2015

מטרות ההוראה של הפיזיקה המחקרית  

יום ב, כט בתשרי תשע"ו

12 באוקטובר 2015

מטרות ההוראה המסורתית של הפיזיקה  

יום א, כח בתשרי תשע"ו

11 באוקטובר 2015

תעלומת ה-Start-Up Nation

 

יום ה, כה בתשרי תשע"ו

8 באוקטובר 2015

מה צופן העתיד?  

יום ד, כד בתשרי תשע"ו

7 באוקטובר 2015

תחרות  

יום ג, כג בתשרי תשע"ו

6 באוקטובר 2015

שגיאות גאוניות  

יום ד, יא בתשרי תשע"ו

24 בספטמבר 2015

אי ודאות כגורם משמח  

יום ב, ח בתשרי תשע"ו

21 בספטמבר 2015

שגיאות מי יבין?  

יום א, ז בתשרי תשע"ו

20 בספטמבר 2015

החששות ממחקר בבית הספר  

יום ו, ה בתשרי תשע"ו

18 בספטמבר 2015

האם בית הספר הוא פרה קדושה?  

יום ה, ד בתשרי תשע"ו

17 בספטמבר 2015

משמעות המחקר למורה  

יום ד, ג בתשרי תשע"ו

16 בספטמבר 2015

 התחדשות