צביר כתף הכרמל -גלבוע עמקים
צביר חקר עמקים אחר"ת – קצת עלינו
ורה סופרפיין, רכזת:
בשנים האחרונות באזור הגליל התחתון, מעפולה עד בית שאן, התגבשה קבוצת מורים עמיתי מקצוע פיזיקה, קבוצה רב – תרבותית, שמאחדת מורים מהמגזר היהודי והמגזר הערבי, מערים ומכפרים, ממושבים ומקיבוצים. בצביר ישנם מורים שונים בוותק ובגיל, בחינוך ובתרבות, בשפה ובהשקפת עולם. השוני בין חברי הצביר מאפשר לנו ללמוד אחד מהשני ולהעשיר אחד את השני בידע ובניסיון שצברנו בחיים ככלל ובהוראת הפיזיקה בפרט.
לכל חברי הקבוצה יש חלק בלתי נפרד בהשגת מטרות משותפות, כגון: להתקדם בהוראת פיזיקה ולהוביל את תלמידינו להישגים מרשימים, העמקה והעשרת הידע של מורינו ותלמידנו באמצעות חקירת נושאים חדשים בפיזיקה ותמיכה במורים במקצוע המורכב שלנו.
רמזיה שלבי, יועצת חינוכית:
"שמחתי לקחת חלק בצוות צביר עמקים אחר״ת, כיועצת חינוכית ומנחת קבוצות, במתן תמיכה וליווי רגשי באופן פרטני וקבוצתי לצוות המורים. הליווי עזר למורים לשחרר רגשות, העניק להם תמיכה, וסיפק להם כלים להתמודדות בבית הספר בו מלמדים ובכיתה.
זכיתי להכיר אנשים מרשימים ומעוררי השראה, לעבוד עם צוות רב תרבותי ומגוון, עם יכולת למידה קבוצתית ומעמיקה. זה תמיד כיף לעבוד כשיש יחסים מכבדים, המעריכים ומאמינים כי השוני הוא כוח שבסופו של דבר גם מביא ליצירתיות. אין ספק שפיתחנו יחד חממה מלאת נתינה, תמיכה והעשרה. הכל כמובן בזכות צוות המורים המקצועיים הגדול שלומד וגם מלמד, שמתלווה וגם מלווה. צוות איכותי, מיוחד, ומלא אנרגיה שמתבטאת ברצינות, נחישות ואחריות.
משה כהן, מנחה:
צביר אחר"ת עמקים מאגד סביבו מורים מאזור הצפון.
מה מאחד את המפגשים?
מורים ערבים ויהודים מתנסים יחדיו להתמודד עם הוראת הפיזיקה.
אז מה יש לנו במפגשים?
תמיכה במורה הצעיר והוותיק בשיחות פורקן וכלים להתמודד עם המצבים המורכבים בהוראה (בהובלה של רמזיה)
ניסויים אטרקטיביים במכניקה, חשמל וקרינה וחומר.
שאלות חקר ופרויקטים .
אוירה טובה לכל אורך המפגשים.
הפריה הדדית.
ד"ר גידי קפלן, מנחה:
בצביר עמקים אחר"ת בשנתיים האחרונות נעשו מספר מהלכים כדי לפתח שיתוף הפעולה בין פיסיקה מחקרית לבין רובופיסיקה. במסגרת תהליך זה אני גם עובר הכשרה של מורי פיסיקה מחקרית במרכז אחר"ת בכברי . במהלך תשפ"א הועבר מפגש השתלמות (מקוון) על שני נושאים מתוך תכנית רובופיסיקה , כולל אפליקציית 'רובופון', למורי הצביר. בשנה הבאה (תשפ"ב) אנו מעוניינים להביא את תכנית רובופיסיקה, בחט"ב ובחט"ע, לעוד בתי ספר במרחב העמקים. כמו כן, אנו מתכננים להעביר מפגש השתלמות בנושא של שילוב רובוטים בהוראת הפיסיקה.
רולא ג'יר"ס סאפיה, מנחה:
פתגם צרפתי ידוע אומר: "ככל שמשתנה- נשאר אותו דבר". פתגם זה מדבר על היחס הפרדוקסלי בין התמד לשינוי, שצריך לשקול אותם ביחד למרות טבעם המנוגד. ובאופן כללי אפשר להגיד שכל תפיסה ו/או מחשבה, הינן יחסיות ופועלות בדרך ההקבלה והניגוד.
בצביר העמקים, נפגשים מנחים מרקע אקדמי, חברתי ותרבותי שונים, ולכולם מטרה אחת, ללמוד אחד מהשני, איך ללמד באופן שונה. בגישה אופטימית, והמון אנרגיות חיוביות עובדים במפגשים שלנו להעריך ולהשקיע בבנייה של הליך מדעי, והרבה פעמים, בלי שהיה לנו פירוט צעדים כלשהם. אנו מבינים שהתהליך חשוב יותר מהמטרה הסופית, ושמטרות לפעמים משיגים באמצע הדרך, ובדרך קדימה אפשר להציב מטרות חדשות לא פחות חשובות מהמטרה הראשונית שקבענו לעצמנו. ובכן, בצביר שלנו, אנו יודעים להתאים את ההחלטות שלנו לפי המצב הקיים.
צביר העמקים בנוי בעיקר, ממנחים, בעלי ניסיון חיים רב שנים, ויכולת מדהימה לטיפול, בכל תסכול, שכל אחד מאיתנו פוגש בדרכו האישית, עם תלמידיו. הם גם, מומחים בלתת עידוד, ודחיפה נחוצה לשיפור ההתקדמות של כל אחד מהחברים בצביר. אומנם, הנוכחות של כולנו תורמת לעיצוב פסיפס חברתי מדהים לטעמי.
"אנחנו היננו מה שאנחנו יודעים ומה שאנחנו יכולים ללמוד ולחקור", דר. עמוס כהן
פתחי שלבי, מנחה:
מזה 3 שנים אני משתתף ולוקח חלק במפגשים של צביר חקר עמקים אחר"ת. במסגרת המפגשים, נחשפתי לאנשים מומחים בתחומם, דבר שהעשיר אותי מאוד והיווה לי כמקור תמיכה בפרויקטים שהתלמידים שלי מקיימים במסגרת הפיזיקה המחקרית. בעיניי המפגשים היו חלק הכרחי בקיום הפרויקטים גם של התלמידים שלי וגם של התלמידים מבתי הספר האחרים.
המפגשים היו חוויה מלמדת ומעשירה, ובעיניי גם כיפית. שמחתי לפגוש את חבריי על בסיס קבוע, ולשתף אותם בחוויות הלימודיות שלי ולשמוע גם מהם.