אודות מודל אחר"ת
לומדים אחר"ת – גישור וחיבור בין תרבויות באמצעות ביצוע מחקרים משותפים בפיזיקה
מודל חינוכי ערכי בו מחקרים מעמיקים בפיזיקה משמשים כמצע למפגש עם האחר תוך עשייה משותפת
אחר"ת = אחוות חוקרים רב תרבותית הינו מודל חינוכי הפועל מזה כ-10 שנים בבתי ספר תיכוניים ומטרתו הנחלת גישת החקר ככלי לחיים. דגש מיוחד מושם על גיוס, פיתוח והכשרת מנחים מהאקדמיה, התעשייה וההוראה כמומחי חקר שיעניקו לתלמידים התנסות בעשייה משותפת במתכונת רב- תרבותית (מורים ומהנדסים,ערבים ויהודים,צעירים ומבוגרים)בין בתי ספר שכנים בביצוע מחקרים מעשיים בפיזיקה.
המצב הנוכחי בתחום למידת המדעים אינו עונה לאתגרי המחר של החברה הישראלית מבחינת איכות ההוראה, מספר המורים במערכת ומספר התלמידים הניגשים כיום לבגרות במקצועות מדעיים (פיזיקה ומתמטיקה) . על פי הערכות משרד החינוך בתוך עשר שנים יחסרו כ- 500 מורים לפיזיקה ובמקביל חלה ירידה במספר התלמידים.
גישה פורצת דרך של לימודי פיזיקה מחקרית בתפיסה רב תרבותית מזמנת למורה ולתלמיד למידה במתכונת של חקר, ככלי שימושי לחיים. אנו מאמינים כי בוגרי תיכון שיזכו ללמוד פיזיקה בגישה המחקרית יצמחו להיות אנשים עצמאיים,חוקרים,יוצרים ותורמים לחברה.
מתוך כוונה להשפיע ייסדה אחר"ת את בית המדרש "נקודת ארכימדס" המכשיר מומחי חקר ומקימה צבירי בתי ספר על מנת להרחיב את תחום לימודי הפיזיקה המחקרית בתיכונים . בוגרי בית המדרש הופכים למובילים חינוכיים בבתי הספר תוך הקרנה על כלל הקהילה.
בית המדרש מגייס אנשי מדע, תעשיה ואקדמיה הבוחרים להצטרף למערכת החינוך ומשמשים כאבן שואבת לתלמידים המבקשים להשתלב בכיתות הפיזיקה המחקרית. צבירי בתי הספר פועלים במשותף במתכונת אזורית ורב תרבותית ומהווים קהילות מקצועיות למומחי החקר . עשייה מחקרית משותפת במתכונת רב תרבותית משמשת מצע להכרות, רגישות וכבוד לאחר .
פעילותה של אחר"ת בשטח,תוך יישום התפיסה של למידת חקר מובילה בשנים האחרונות לעליה של כ-30% במספר התלמידים המצטרפים ללימודי הפיזיקה,עליה שניכרת במיוחד בקרב בנות . באחר"ת- 42% הן תלמידות .
המשימה :
- הכנת הדור הצעיר לאתגרי המחר על ידי גיוס אנשי/נשות מדע(מהנדסים/פיזיקאים) להיות מורים הפועלים בדרך חינוכית המתאימה לעידן רווי ידע . יצירת מקצוע לימודי חדש – פיזיקה מחקרית וביצוע מחקרים של תלמידי תיכון בליווי מומחי חקר.
- מינוף מקצוע הפיזיקה המחקרית כבסיס לבניית מודל חינוכי ערכי המבוסס על דוגמא אישית בו מורים ואנשי מדע משתפים פעולה במחקרים בנושאים מגוונים עם תלמידי תיכון כאשר המנחה נמצא גם הוא במקום "לא יודע" .
- הנחלת גישת החקר המאופיינת בהתפתחות תוך כדי לימוד,ניסוי וטעייה
- הכשרת מנחי חקר בבית המדרש "נקודת ארכימדס". קיום סדנאות מנחים – התפתחות ותמיכה מקצועית למורי החקר.
ייחוד ותוצאות :
- על פי מודל אחר"ת גובש החזון של מקצוע פיזיקה מחקרית שאומץ השנה על ידי משרד החינוך
- אנשי מדע ותעשיה נרתמו ומצטרפים לקהילת מנחי החקר ומנחים תלמידי תיכון- מהווים כיום כשליש מקהילת המנחים.
- בהשראת ובתמיכת מרכז אחר"ת צמחו ומתפתחים כבר 7 צבירי חקר ברחבי הארץ הפועלים בגישת אחר"ת
- כל תלמיד חטיבה עליונה בצביר גליל מערבי עושה עבודת חקר ( 100% – לעומת 3% בארץ )
- בעשור האחרון כ25% מעבודות הגמר בפיזיקה בארץ בוצעו על ידי תלמידי צביר אחר"ת גליל מערבי וכיום מוביל הצביר את המחקרים בפיילוט ארצי של מקצוע פיזיקה מחקרית
- מספר הלומדים פיזיקה בהיקף 5 יחידות הוכפל בצביר אחר"ת גליל מערבי
- מספר הבנות הלומדות לפיזיקה 5 יחידות גדל מ 30% ל42%. מספר הבנות שעושות עבודות חקר מעמיקות גדול ממספר הבנים
- יותר ממחצית מתלמידי אחר"ת משתתפים ולומדים במסגרת קבוצות אזוריות רב תרבותיות עם שכניהם מבתי ספר אחרים
- שליש ממורי הפיזיקה המצטרפים למערכת החינוך בשנתיים האחרונות מגיעים דרך בית המדרש "נקודת ארכימדס"
- מורי מרכז אחר"ת נמצאים בהתפתחות מקצועית מתמדת, מפתחים ומתמחים בתחומי חקר ייחודיים, מנחים בבית המדרש.
אחר"ת הוקמה לפני כ-15 שנים על ידי היזם מר משה רייך ופועלת בתמיכת מר אביגדור וילנץ מייסד קרן גליליאו .
שותפים נוספים לדרך: קרן יק"א , קרן וורטמן , משרד החינוך , משרד המדע, מועצה איזורית מטה אשר
מנהל מרכז אחר"ת- אמיר הרפז 052-6591923