נפילת סלנקי ב'- גלים

שם התלמיד: ליאן נסאר , מונתאהא קראקרה
תאריך העבודה: 25/06/2019
מבוא

המחקר שלנו הוא מחקר המשך לעבודה שנעשתה בביה"ס שלנו, העבודה הקודמת התמקדה בכוחות הפועלים בנפילת הסלנקי ולתאור התופעה, אנחנו התמקדנו בגלים שעוברים דרך הסלנקי.

כאשר מותחים את הסלנקי בהחזקת החלק העליון בלבד והפלתו בתחום הגרבטציה, החלק העליון של הסלנקי נופל אך החלק התחתון לא זז ממקומו עד אשר כל הסלנקי מתכווץ. אנו יודעים שמעבר מידע בתוך החומר הוא במידה מסוימת לפי מהירות גל הקול בתוכו, אז תהינו האם גל הידע שעובר בסלנקי הוא איטי יותר מנפילתו בפועל, והאם זה יכול להסביר שהידיעה שהסלנקי נפל אינה מגיעה מספיק מהר לחלק העליון.

גל הוא התפשטות של הפרעה בתווך במרחב. יש גלים שיכולים להתפשט רק בחומר, כמו גלי קול או גלים במים, הנקראים גלים מיכנים. וכאלה שיכולים להתקדם ללא קיום חומר, למשל גלים אלקטרו-מגנטיים. בדרך כלל, המונח "גל" מתאר הפרעה מחזורית בזמן. הפרעה שאיננה מחזורית בזמן נקראת פולס.

לגלים תכונות שונות מאוד משל חלקיקים, והם מראים תופעות מיוחדות כמו התאבכות, עקיפה ושבירה.

 

עקרונות פיזיקליים מרכזיים:

  • גלים מכניים
  • התפשטות גלים בסלנקי
  • המרת ניתונים בצילום מהיר לעולם האמיתי

שאלות המחקר:

  1. מה הקשר של מהירות התפשטות הגלים ביחס למתיחות בקפיץ רגיל?
  2. איך משתנה מהירות התפשטות הגלים לפי סוג גל (גל אורכי, גל רוחבי, גל ספירלי)?
  3. איך משתנה מהירות גל בסלנקי כתלות במתיחות הסלנקי?
  4. מה הקשר בנפילת הסלנקי עם גודל מהירות התקדמות הגלים?

 

מערך ומהלך המחקר:

הציוד הנדרש למחקר: קפיץ ארוך ,סלנקי ,tracker , מצלמה .

  • נחקור את תופעת הגלים דרך קפיץ וחוט
  • נחקור את השפעת אורך הקפיץ למהירות הגל
  • נחקור את מהירות הגל דרך מעבר בסלנקי לפי אורך הסלינקי ולפי סוג הגל
  • ניתוח סרטונים קודמים במחקר קודם ומציאת מהירות נפילת סלנקי.
  • ניתוח נפילת סלנקי לפי תופעת התקדמות הגלים דרך הסלנקי.

בתמונה רואים התקדמות של פולס אורכי דרך טבעות הסלנקי מתוח באוויר ומוחזק בקצה העליון בלבד.

מטרות המחקר:

  • הרחבת לימוד התפשטות גלים מכניים בחומר
  • הסבר תופעת נפילת הסלנקי דרך תיאור גלי
  • השוואה בין מהירות התפשטות גלים בסלנקי לבין מהירות נפילת החלק העליון
  • צילום מהיר והסכת מידע בעולם האמיתי

מקורות

  1. https://physics.appstate.edu/laboratory/quick-guides/waves-slinky Copyright 2018 Appalachian State University
  2. http://web.ics.purdue.edu/~braile/edumod/slinky/slinky.pdf
  3. Lawrence, W. (2006). Seismic waves and the slinky: A guide for teachers.
  4. http://www.vldb.org/conf/2001/P079.pdf
  5. Gilbert, A. C., Kotidis, Y., Muthukrishnan, S., & Strauss, M. (2001, September). Surfing wavelets on streams: One-pass summaries for approximate aggregate queries. In VLDB (Vol. 1, pp. 79-88).
בתי ספר: תיכון אלבטוף - עראבה.
תחום: גלים.
סוג העבודה: 5 יח"ל.
גיל: כיתה י"ב.
מנחה: מדחת חוסיין.
ספטמבר 2025
יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי שבת
31 באוגוסט 2025 1 בספטמבר 2025 2 בספטמבר 2025 3 בספטמבר 2025 4 בספטמבר 2025 5 בספטמבר 2025 6 בספטמבר 2025
7 בספטמבר 2025 8 בספטמבר 2025 9 בספטמבר 2025 10 בספטמבר 2025 11 בספטמבר 2025 12 בספטמבר 2025 13 בספטמבר 2025
14 בספטמבר 2025 15 בספטמבר 2025 16 בספטמבר 2025 17 בספטמבר 2025 18 בספטמבר 2025 19 בספטמבר 2025 20 בספטמבר 2025
21 בספטמבר 2025 22 בספטמבר 2025 23 בספטמבר 2025 24 בספטמבר 2025 25 בספטמבר 2025 26 בספטמבר 2025 27 בספטמבר 2025
28 בספטמבר 2025 29 בספטמבר 2025 30 בספטמבר 2025 1 באוקטובר 2025 2 באוקטובר 2025 3 באוקטובר 2025 4 באוקטובר 2025