עבודות תלמידים חטיבה עליונה

אופטיקה

סביבוני בנהם

ספקטרום של אור. בניית ספקטרוסקופ

בפרוייקט עסקנו בתחום האופטיקה והתמקדנו בנושאים: גלי אור וספקטרום, עקיפה וסריג עקיפה, רכיבי גל האור, שיטות שונות לקבלת הספקטרום (שימוש בספקטרומטרים שונים), כושר הפרדה, בניית ספקטרוסקופ. ניסינו להבין כיצד ניתן לזהות חומר לפי הספקטרום שלו וגם חקרנו בליעת אור הלבן במעבר דרך כלורופיל בעזרת ספקטרוסקופ שבנינו.

קרא עוד⇐

הידרודינמיקה

עילוי זרמי מים

עילוי זרמי מים

התופעה שאנחנו רוצים לחקור היא כדור שעף על זרם מים בתנועה סיבובית באופן מאוזן ויציב. כאשר המים פוגעים בצידו של הכדור מלמטה הכדור מסתובב והמים עפים במשיק לו כמו שציפינו, אך באופן מוזר ולא אינטואיטיבי הכדור נשאר באוויר וממשיך להסתובב כאילו הוא "דבוק" למים ומשהו מחזיק אותו שם. הכדור נמצא בשיווי משקל ואפילו כשמעבירים יד בזרם מתחתיו הוא מספיק יציב כדי לחזור לאותו מצב.

קרא עוד⇐

מכניקה

נפילת סלנקי א'- כוחות

נפילת סלנקי א'- כוחות

סלנקי Slinky הוא צעצוע וכלי שמשמש בהבנת עקרונות פיזיקליים, כמו גלים , תנועה בהתכווצות והתמתחות, סייסמולוגיה (חקר רעידות האדמה והתפשטות גלים).
תופעת נפילת הסלנקי היא מפתיעה מאוד בהשוואה לנועת גופים באוויר, כאשר מותחים את הסלנקי בהחזקת החלק העליון בלבד והפלתו בתחום הגרבטציה, החלק העליון של הסלנקי נופל אך החלק התחתון לא זז ממקומו עד אשר כל הסלנקי מתכווץ. נפילת החלק העליון אינה נפילה חופשית אלא בתאוצה הגדולה יותר מתאוצת הנפילה החופשית.

קרא עוד⇐

פיזיקה

סנכרון בלהקות גחליליות

סנכרון בלהקות גחליליות

מבוא: בטבע, להקות גדולות של גחליליות מצליחות לסנכרן את הבהוביהן לכדי קבוצה המהבהבת בקצב אחיד. סנכרון הגחליליות מיוחד בכך שהוא ספונטני וללא גחלילית "מנהיגה" המכתיבה את הקצב, ובכך שכל פרט אינו מודע לרב הלהקה אלא רק לשכניו הקרובים. תופעה זו, שבה אוסף של פרטים בעלי קשרים חלשים ומוגבלים במרחק מסוגלים לסנכרן את פעולותם על פני קבוצות גדולות ומרחקים גדולים, נחקרת במסגרת הפיסיקה של מערכות מורכבות.

קרא עוד⇐